vrijdag 27 juli 2012

DIY: Maak je eigen muntthee

Ik heb vandaag mijn eigen muntthee gemaakt van gedroogde blaadjes. Jummie! Niet moeilijk en wel heel lekker, dus daarom vandaag een DIY Hoe maak ik eigen muntthee. ^^

~----------~

Stap 1: Koop een muntplantje in een tuincentrum (ik heb zelf Marokkaanse munt gekocht bij de Intratuin).


Stap 2: Laat hem lekker een paar weekjes groeien (je kan ondertussen wel al thee zetten van verse blaadjes als je te ongeduldig bent ^^).


Stap 3: Knip een aantal takken af en bind ze met touw aan elkaar. Maak de bosjes niet te groot, anders duurt het drogen langer.



Stap 4: Zoek een donker plekje in huis waar wel tocht is, maar waar geen zonlicht bij kan komen. Schuren en zolders zijn meestal erg geschikt. Hang daar een touw op en bevestigt de bosjes Munt met een wasknijper.


Stap 5: Wacht minimaal 1 week (of 2), check regelmatig of de bladeren fragiel zijn. Bij mij was het afgelopen week erg warm, waardoor de schuur een sauna was geworden. Daardoor kon ik na 1 weekje mijn munt al eraf halen! Bij regenachtig weer kan het langer duren.



Stap 6: Zorg voor een pot, maak het schoon met heet water en droog het goed af. Pak steeds een blaadje tussen je vingers en draai het blad rond. Zo verkruimel je het blad en hou je de takjes van het blad gescheiden.

Stap 7: Vergeet niet om op je pot de naam van je kruid en de maand-jaar wanneer je het erin heb gestopt op te zetten. Bewaar de pot op een donkere plaats, dan is je kruid ongeveer een jaar houdbaar.

Stap 8: Vul je theezeefje met blaadjes en laat het 5 minuten in het theewater trekken. De thee is heel licht, maar heeft een heerlijke muntsmaak.




Enjoy your tea!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten